
Jag vaknar tidigt och min första tanke är: i dag får vi våra nya bilar – elbilar!
Vi beställde bilarna redan den 3 januari och väntan har varit outhärdligt lång. Nu är de nya bilarna redo för avhämtning hos bilhandlaren och våra gamla dieselbilar är till salu.
Min 3 år gamla Volvo XC60 är den bästa bilen jag någonsin har haft och min kollega och partner Jonas har också varit nöjd med sin Subaru med boxermotor. Så är det med leasingbilar – 3 år – då måste de gå vidare.
Men elbilar på allvar – varför nu det?
Tror vi att elbilen räddar världen från undergång och förstörelse – nej!
Gör el-bilen oss till bättre människor – nej!
Greenwashing – grön företagsprofil – nej!
Vi gör detta främst eftersom det är mycket lönsamt att ha en elbil som tjänstebil Vi gör det också för att vi är tekniskt intresserade. För en gångs gång kan vi vara i framkant när det gäller kunskap av den nya tekniken.
Till saken hör att vi båda är anställda som energiingenjörer hos Skandek AB. Vi är experter inom energi, ventilation och inomhusmiljö. Skandek AB erbjuder energideklaration och OVK-besiktning (obligatorisk ventilationskontroll) i Skåne län.
Nu har de nya bilarna hämtats. Nästa steg är att klippa våra INGO-kort – nu behöver aldrig mer tanka våra bilar med diesel!
Laddboxen från DEFA är redan installerad i garaget. Enligt uppgift en av de bästa och mest robusta laddboxarna på marknaden. Lådan är utrustad med en ”smart” effektvakt som övervakar eluttaget och ständigt prioriterar huset. Det vill säga att laddning av bilbatteriet endast medges när det finns disponibel effekt inom mitt 16A el-abonnemang. Vanligtvis kommer det att finnas disponibel effekt på natten.
Vi behöver därför inte säkra upp till 20A eller 25A – samhällsekonomisk och privatekonomisk mycket gynnsamt – eftersom det råder effektbrist i Skåne. Laddboxen ser till att den disponible effekten distribueras till hushåll och elbil – i den ordning!

Laddboxen är 3-fas 16A – vilket innebär att batteriet kan laddas med 11 kW per timme.
Bilbatteriet är 65 kW – så det tar vanligtvis 6 timmar att ladda från 0 till 100%.

Våra nya elbilar är KIA e-Niro. Bilens 65 kW batteri ger en räckvidd på cirka 450 km med eco-körning. Det finns en 7-års fabriksgaranti på både bil och batteri. Leasingavgiften är i stort sett densamma som på min gamla Volvo XC 60 – men skatter och avgifter är betydligt lägre.